Zespół Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie
62-200 Gniezno, ul. Św. Jana 9
Aktualności » Struktura organizacyjna » Informacje ogólne » Wezwanie karetki pogotowia ratunkowego

Wezwanie karetki pogotowia ratunkowego

chyba każdemu wydaje się sprawą banalnie prostą. Jeśli jednak zagłębimy się troszeczkę w ten temat to okaże się, że sprawa nie jest aż tak trywialna jak myślimy. Każdy z nas zna (przynajmniej powinien) numery alarmowe pod które dzwonimy bezpłatnie z każdego miejsca w kraju, każdy też wie co powiedzieć. Tak rzeczywiście jest ale teraz, gdy siedzimy w przytulnym własnym domu przed monitorem, jesteśmy wyluzowani, zrelaksowani, mamy spokój ducha.

Jak w takim razie będzie wyglądała nasza wiedza, gdy znajdziemy się w sytuacji zgoła odmiennej? Na przykład jadąc z pracy znaną nam trasą dojazdową do miasta natrafimy na wypadek samochodowy?

Będzie jesienny wieczór, dookoła ciemno, padający deszcz, a my sami w szczerym polu wraz z dwoma rozbitymi samochodami i krzykiem rannych osób.

Na pewno inaczej. Będziemy zdenerwowani już samą tą sytuacją. Nasz stres będzie potęgowany przez wrzaski poszkodowanych a my będziemy mieli uczucie bezsilności i bezradności.

W takiej sytuacji, której nikomu oczywiście nie życzę, warto mieć utrwalone w głowie kilka informacji, które mogą uratować ludzkie istnienia.

Numery telefonów

W Polsce do wyboru mamy dwa numery telefonu. Bezpośredni numer na pogotowie ratunkowe 999, oraz międzynarodowy numer alarmowy 112. Pierwszy z nich połączy nas z najbliższą miejscu wykonywania połączenia dyspozytornią pogotowia ratunkowego. Drugi natomiast obecnie, w zależności czy połączenie zostanie wykonane z telefonu stacjonarnego czy komórkowego, połączy nas odpowiednio z Powiatowym bądź Miejskim Stanowiskiem Kierowania Straży Pożarnej lub Komendą Powiatową Policji.

Jak wywnioskować można z powyższego, korzystniejsze będzie bezpośrednie połączenie z numerem 999, gdyż ze 112 połączenie będzie musiało zostać tak czy siak przekazane dyspozytorowi pogotowia ratunkowego.

Docelowo numer 112 będzie łączył wzywających pomoc z Centrum Powiadamiania Ratunkowego skąd dyspozytorzy będą wysyłać odpowiednie służby.

Przekazywane informacje

Podczas wzywania pomocy musimy przekazać dyspozytorowi kilka informacji. Wbrew pozorom kolejność ich przekazywania jest bardzo ważna. Zawsze jako pierwsze powinniśmy podać gdzie zdarzenie ma miejsce. Ma to ogromne znaczenie w momencie, gdyby połączenie z numerem alarmowym zostało przerwana (rozładowana bateria telefonu komórkowego, zgubienie sieci, brak prądu w domu itp.).

Co i w jakiej kolejności powinniśmy w takim razie podać wzywając karetkę?

I. Miejsce zdarzenia

Określamy najdokładniej jak potrafimy miejsce w którym doszło do zdarzenia. Jeśli sytuacja ma miejsce w domu/bloku przekazujemy dyspozytorowi dokładny adres: nazwa ulicy, numer domu, bloku, klatki, piętro. Podajemy także miejscowość gdyż zdarza się, że w dwóch pobliskich miasteczkach znajdują się dwie takie same ulice.

Gdy sytuacja wydarzyła się na drodze także staramy się określić orientacyjny adres miejsca zdarzenia. Jeśli jest to niemożliwe podajemy charakterystyczne punkty orientacyjne.

II. Powód wezwania

Przekazujemy informacje o tym dlaczego dzwonimy, co się wydarzyło. Określamy czy jest to np. zachorowanie (ból w klatce piersiowej, napad duszności, drgawek itd), wypadek komunikacyjny, uraz, oparzenie etc.

III. Ilość i stan poszkodowanych

Staramy się określić ile jest osób potrzebujących pomocy i w jakim są stanie. Od tej informacji zależy, ile karetek i jakiego typu (zespół podstawowy, zespół specjalistyczny) zostanie od razu wysłanych na miejsce zdarzenia. Jeśli np. miał miejsce wypadek samochodowy, urazów w nim doznały 3 osoby będące obecnie nieprzytomne, to pewnikiem jest, że jeden Zespół Ratownictwa Medycznego nie wystarczy do udzielenia im wszystkim pomocy.

Podajemy objawy które możemy zaobserwować (np. brak oddechu, krwotok z ręki, uraz głowy, drgawki), jak i te które podają sami poszkodowani (np. piekący ból w klatce piersiowej, duszność, zawroty głowy).

IV. Dane poszkodowanego

Przekazujemy dyspozytorowi czy osobą poszkodowaną jest dorosły czy dziecko, kobieta czy mężczyzna. Jeśli jest to możliwe podajemy jego wiek, imię i nazwisko.

V. Dane wzywającego

Na samym końcu, po przekazaniu wszystkich powyższych informacji, podajemy nasze imię i nazwisko, i numer telefonu spod którego dzwonimy.

Kilka uwag

W trakcie rozmowy uważnie słuchajmy tego, co mówi dyspozytor. Może on nam zadawać pytania, które ułatwią np. dojazd ZRM na miejsce zdarzenia, może także powiedzieć co możemy zrobić do czasu przyjazdu karetki.

Nigdy nie kończymy rozmowy jako pierwsi, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!

Nie wolno dzwonić pod numery alarmowe dla zabawy, w tym czasie ktoś naprawdę potrzebujący może próbować wezwać pomocy! Fałszywe wezwania są zgłaszane na Policję, a ludzie je wykonujący pociągani do odpowiedzialności karnej.

Pozostałe numery alarmowe

* 998 – straż pożarna

* 997 – policja

* 994 – pogotowie wodno-kanalizacyjne

* 993 – pogotowie ciepłownicze

* 992 – pogotowie gazowe

* 991 – pogotowie energetyczne

* 986 – straż miejska

* 985 – ratownictwo górskie

* 984 – pogotowie rzeczne

* 0 601 100 100 – numer ratunkowy nad wodą (WOPR)

* 0 601 100 300 – numer ratunkowy w górach (TOPR i GOPR)

 

źródło:

www.112.gov.pl

pl.wikipedia.org

  • Dla pacjenta
  • Struktura organizacyjna
  • POGOTOWIE RATUNKOWE
  • Przetargi
  • Pracownicy
  • Interesujące linki
  • Kontakt
  • Telefony kontaktowe
  • Polityka Cookies